Kunstblog / kunst in woord
Van kindbeen af is een bezoek aan het Gemeentemuseum Den Haag een feest! Deze zaterdag schijnt de zon op het gebouw van de architect H.P. Berlage (1856-1934) met de speciaal door hem ontworpen 11 centimeter lange, gele Berlagestenen, waardoor het geheel mooi afstak tegen de blauwe winterhemel.
Ik ging speciaal voor de Givenchy-tentoonstelling; een expositie over haute couture-mode van de Franse couturier Hubert de Givenchy (1927). De actrice en Unicef-ambassadrice Audrey Hepburn (1929-1993) staat in deze tentoonstelling centraal. De tentoonstelling heet dan ook ‘Hubert de Givenchy. To Audrey with Love’. Een aantal zaken vielen mij direct op.
Audrey als muze
Allereerst dat het publiek heel gemêleerd was. Relatief waren er veel mannelijke bezoekers aanwezig, die net als ik, geïnteresseerd zijn in Audrey Hepburn als persoon en de mode-ontwerpen van Givenchy.
Daarnaast viel het mij op dat de haute couture die getoond werd, speciaal voor Audrey gemaakt was of door haar zelf gedragen werd. Audrey was dan ook de inspiratiebron, de muze, van Givenchy. Zij ontmoeten elkaar toen zij respectievelijk 24 en 26 jaar oud waren. De basis voor een langdurige samenwerking en vriendschap was gelegd en zou zelfs de dood overstijgen.
Audrey als actrice
Givenchy ontwierp de kleding, die zich kenmerkte van een sophisticated eenvoud, voor acht films waarin zij de hoofdrol speelde. In de tentoonstelling ziet de bezoeker daar ook beelden van, zoals Funny Face en Breakfast at Tiffany’s.
Givenchy had met Audrey goud in handen. Door zijn klassieke, elegante stijl ontstond een actueel mode icoon en belichaamde zij een nieuw, modern schoonheidsideaal: jong, lang en slank. Hij ontwierp ook haar garderobe voor privé-aangelegenheden. Dat geeft denk ik wel aan dat zij zich heel prettig voelde in de door hem ontworpen kleding.
Audrey als moeder
Heel aandoenlijk is het om een inkijkje te krijgen in haar privé-leven. Zoals met de frêle japon met een bloem borduursel aan de voorzijde, die Audrey droeg bij de doop van haar oudste zoon, Sean Hepburn Ferrer in 1960.
Nog meer geraakt was ik door de kookboeken met ‘huis-tuin-en-keuken’recepten van deze actrice met Nederlandse roots. Het geeft aan dat zij ook maar een mens van vlees en bloed is, maar in haar geval wel een heel mooi exemplaar van vlees en bloed. De boeken werden samengesteld door Audrey’s tweede zoon, Luca Dotti.
Tentoonstelling
In de tentoonstelling zijn de talrijke ontwerpen voor de rijke, well-to-do clientèle van Givenchy te zien, evenals beelden van interviews en filmscènes, posters van de bioscoopfilms, tekeningen van de ontwerpen en tijdschriftcovers.
De indeling is op thema: o.a. dagjaponnen, ensembles, avondkleding, celebrities, trouwjaponnen. Daarnaast is er een zaal ingericht waarbij de couture gelieerd is aan de beeldende kunst. Givenchy heeft tenminste twee collecties geïnspireerd op kunstenaars, te weten Raoul Dufy en Joan Miró. Maar ook op een werk van Piet Mondriaan.
Vakmanschap
Opvallend is dat de meeste kleding niet achter glas is weggestopt, maar dat de bezoeker van heel dichtbij het handwerk kan bestuderen. Givenchy had een eigen werkatelier met tientallen dames, die zijn haute couture in elkaar stikte. Hij was wars van glitter en glamour, hield van het echte vakwerk. Zo werd de mantel van Wallace Simpson voor de begrafenis van haar echtgenoot de Hertog van Windsor, prins Edward, in één nacht in elkaar gezet.
Eigen Audrey-look
Heel aardig gevonden van de afdeling educatie van het GEM is de fotobooth aan het eind van de tentoonstelling. Hier kunnen de bezoekers een foto van zichzelf laten maken met een accessoire à la Hepburn op het hoofd of om de hals om de Audrey-look te imiteren.
To Audrey with Love
Eigenlijk staan Luca Dotti en Hubert de Givenchy hetzelfde voor: beiden geven blijk van hun grote liefde voor Audrey. De een als zoon met haar liefde voor het gezin en de ander over de bijzondere vriendschap, die hij nog dagelijks mist. Dat zal de reden zijn waarom Givenchy de titel van deze tentoonstelling liet luiden: To Audrey with Love.
Dit blog is een uitgebreide versie van mijn blog dat verscheen bij www.meerdanvijftig.nl.
Een kunstlezing over 'Audrey Hepburn with Love' wordt door Kunst uit Zeist gegeven op dinsdag 24 januari van 10-12 uur en op woensdag 25 januari van 20-22 uur in het Binnenbos, Hoog Kanje 186-h in Zeist. Prijs: € 10 pp. Aanmelden: kunstuitzeist@casema.nl of 06-50489752.
06-12-2016
Van kindbeen af is een bezoek aan het Gemeentemuseum Den Haag een feest! Deze zaterdag schijnt de zon op het gebouw van de architect H.P. Berlage (1856-1934) met de speciaal door hem ontworpen 11 centimeter lange, gele Berlagestenen, waardoor het geheel mooi afstak tegen de blauwe winterhemel.
Ik ging speciaal voor de Givenchy-tentoonstelling; een expositie over haute couture-mode van de Franse couturier Hubert de Givenchy (1927). De actrice en Unicef-ambassadrice Audrey Hepburn (1929-1993) staat in deze tentoonstelling centraal. De tentoonstelling heet dan ook ‘Hubert de Givenchy. To Audrey with Love’. Een aantal zaken vielen mij direct op.
Audrey als muze
Allereerst dat het publiek heel gemêleerd was. Relatief waren er veel mannelijke bezoekers aanwezig, die net als ik, geïnteresseerd zijn in Audrey Hepburn als persoon en de mode-ontwerpen van Givenchy.
Daarnaast viel het mij op dat de haute couture die getoond werd, speciaal voor Audrey gemaakt was of door haar zelf gedragen werd. Audrey was dan ook de inspiratiebron, de muze, van Givenchy. Zij ontmoeten elkaar toen zij respectievelijk 24 en 26 jaar oud waren. De basis voor een langdurige samenwerking en vriendschap was gelegd en zou zelfs de dood overstijgen.
Audrey als actrice
Givenchy ontwierp de kleding, die zich kenmerkte van een sophisticated eenvoud, voor acht films waarin zij de hoofdrol speelde. In de tentoonstelling ziet de bezoeker daar ook beelden van, zoals Funny Face en Breakfast at Tiffany’s.
Givenchy had met Audrey goud in handen. Door zijn klassieke, elegante stijl ontstond een actueel mode icoon en belichaamde zij een nieuw, modern schoonheidsideaal: jong, lang en slank. Hij ontwierp ook haar garderobe voor privé-aangelegenheden. Dat geeft denk ik wel aan dat zij zich heel prettig voelde in de door hem ontworpen kleding.
Audrey als moeder
Heel aandoenlijk is het om een inkijkje te krijgen in haar privé-leven. Zoals met de frêle japon met een bloem borduursel aan de voorzijde, die Audrey droeg bij de doop van haar oudste zoon, Sean Hepburn Ferrer in 1960.
Nog meer geraakt was ik door de kookboeken met ‘huis-tuin-en-keuken’recepten van deze actrice met Nederlandse roots. Het geeft aan dat zij ook maar een mens van vlees en bloed is, maar in haar geval wel een heel mooi exemplaar van vlees en bloed. De boeken werden samengesteld door Audrey’s tweede zoon, Luca Dotti.
Tentoonstelling
In de tentoonstelling zijn de talrijke ontwerpen voor de rijke, well-to-do clientèle van Givenchy te zien, evenals beelden van interviews en filmscènes, posters van de bioscoopfilms, tekeningen van de ontwerpen en tijdschriftcovers.
De indeling is op thema: o.a. dagjaponnen, ensembles, avondkleding, celebrities, trouwjaponnen. Daarnaast is er een zaal ingericht waarbij de couture gelieerd is aan de beeldende kunst. Givenchy heeft tenminste twee collecties geïnspireerd op kunstenaars, te weten Raoul Dufy en Joan Miró. Maar ook op een werk van Piet Mondriaan.
Vakmanschap
Opvallend is dat de meeste kleding niet achter glas is weggestopt, maar dat de bezoeker van heel dichtbij het handwerk kan bestuderen. Givenchy had een eigen werkatelier met tientallen dames, die zijn haute couture in elkaar stikte. Hij was wars van glitter en glamour, hield van het echte vakwerk. Zo werd de mantel van Wallace Simpson voor de begrafenis van haar echtgenoot de Hertog van Windsor, prins Edward, in één nacht in elkaar gezet.
Eigen Audrey-look
Heel aardig gevonden van de afdeling educatie van het GEM is de fotobooth aan het eind van de tentoonstelling. Hier kunnen de bezoekers een foto van zichzelf laten maken met een accessoire à la Hepburn op het hoofd of om de hals om de Audrey-look te imiteren.
To Audrey with Love
Eigenlijk staan Luca Dotti en Hubert de Givenchy hetzelfde voor: beiden geven blijk van hun grote liefde voor Audrey. De een als zoon met haar liefde voor het gezin en de ander over de bijzondere vriendschap, die hij nog dagelijks mist. Dat zal de reden zijn waarom Givenchy de titel van deze tentoonstelling liet luiden: To Audrey with Love.
Dit blog is een uitgebreide versie van mijn blog dat verscheen bij www.meerdanvijftig.nl.
Een kunstlezing over 'Audrey Hepburn with Love' wordt door Kunst uit Zeist gegeven op dinsdag 24 januari van 10-12 uur en op woensdag 25 januari van 20-22 uur in het Binnenbos, Hoog Kanje 186-h in Zeist. Prijs: € 10 pp. Aanmelden: kunstuitzeist@casema.nl of 06-50489752.
06-12-2016